2020. október 27.

E. K. Blair: Echo (Fekete Lótusz 2.)



E. K. Blair bátor és vakmerő. Nem fél elítélendő vagy beteges szexualitáshoz köthető dolgokról írni a regényeiben. Azt hiszem, hogy az olvasói is hasonló csónakban eveznek. Én szerettem. Nekem tetszett az a világ, amit teremtett, még ha sokszor tintát nem tűrő jelenetek kerültek előtérbe. Sőt, talán pont ezért olvasom a köteteit lendületesen és kihagyások nélkül, mert a lehető legtermészetesebb módon képes tabu témákat robbantani.

Az Echo című mű érzelmileg és lélektanilag is egyaránt kegyetlen, mélybe taszító. A Bang megdöbbentő befejezése után bíztam abban, hogy választ kapok rengeteg kérdésre és E. K. Blair igyekezni fog visszahúzni bennünket, olvasókat a talajra. Mégis azt éreztem, hogy minden alkalommal mikor a lábam a földhöz ért, kaptam egy hatalmas taszítást, ami következtében újra a pokol tornácán találtam magam, s ez rengetegszer megismétlődött. Föld-pokol-föld-pokol. Egy ördögi kör, aminek nincs vége.
,,Néha el kell buknunk ahhoz, hogy megtanuljuk, miképpen állhatunk talpra ismét. Néha fájdalmat kell okoznunk másoknak ahhoz, hogy felismerjük a saját hibáinkat, és felismerjük, hogy jobban kell bánnunk önmagunkkal.”
A történetszál pontosan ott folytatódik, ahol az előző rész abba maradt.
Benett halott. Pike halott. Declan halott. Nina halott. Egyedül Elizabeth élte túl, bár nem minden értelemben – érzelmileg és lelkileg ő is meghalt. Abba a pillanatban, amikor Pike és Declan szemében kihunyt a fény, belőle is kihunyt minden.

Úgy érzi, hogy képtelen maradni a Benett tulajdonában lévő lakásban, ezért összeszedi az összes cuccát és Svédországba utazik. Ám mindezek előtt kiderül az, hogy a férfinek volt egy eltitkolt fia, akire az örökség nagyrészét hagyja – így Nina bosszúja ebből a szempontból sem sikerült, hiszen nem szerezte meg az összes pénzt a férfitől, ami egy új életet biztosított volna neki.

Svédországban egy könnyedebb küllemű, hangulatos motelban száll meg. A tulajdonossal hamar beszédbe elegyedik, rövid időn belül összebarátkoznak, és egy hullámhosszra kerülnek. Elizabeth úgy érzi, hogy látnia kell azt a házat, ahová lehetősége lett volna Declannel költözni. A ház láttán a nő darabokra törik – siratja a múltat, a jelent és a jövőt. Siratja a szerelmét és a legjobb barátját is. Elvesztett mindent és mindenkit. Egyedül maradt, teljesen egyedül.

,,Egy személyben volt minden: szerető, védelmező, harcos. Ő volt a megtestesült tündérmese, és megtettem volna bármit azért, hogy az én tündérmesém legyen.”

Azonban hamar kiderül, hogy nem minden úgy történt, ahogy azt a nő átélte. Nem volt minden pillanatban teljesen jelen, s vannak dolgok, amiket talán észre sem vett. Eme felfedezésnek köszönhetően teljes képzavar alakul ki nála, elméletben elrugaszkodik a realitás talajától és törekedni fog arra, hogy fájdalmat érezzen. Mert rájön arra, hogy a lelkében tátongó űrt, ki tudja tölteni testi fájdalommal – s, ha mindez nem lenne elég, a halott Pike-kal beszélget, mint régen gyerekként.

A kirakós darabkái kezdenek a helyükre kerülni. Megjelenik valaki, aki csak még inkább tönkre zúzza a történetet. Hamar nyilvánvalóvá válik Elizabeth számára, hogy az egész bosszú el lett cseszve. Egy közeli ismerős elrabolja a nőt, mert bízik abban, hogy pénzt kap cserébe. Közben szépen lassan csepegteti az információt Elizabeth apjáról, Benettről és mindarról, ami ide köthető. A nő ennek tudatában elveszti önmagát, a velejébe vág, hogy felesleges volt az egész.


,,Lélegzel. Harcolsz. Elveszel mindent, ami a tied kellett volna hogy legyen az életben, mert mindet megérdemled.”

Vajon Elizabeth túléli mindezt ép elmével? Lesz valaki, aki megmenti őt elrablója karmai közül?

A sorozat első részét másodszorra olvastam most, mégis ugyanúgy ledöbbentett, mint első alkalommal. Akkor is magával rántott mindaz, ami főszereplőnkkel történt, s nem volt ez másként a folytatásban sem.

E.K. Blair tudja, hogyan kell jól írni. Néha megbotránkozva éreztem magam, mégis levegővétel nélkül ittam a szavait. Rengetegszer éreztem a pokol kapujában magam, hiszen a történet annyira aberrált és elfajzott, s én mégis élveztem minden oldalát.

,,Mert bár lelőttél és megöltél engem, még mindig tiszta szívemből szeretlek. Még mindig neked akarom adni a világot.”




Fülszöveg:

Azt mondják, hogy a leghosszabb visszhang, amelyet valaha mértek, 75 másodpercig tartott, de megnyugtathatok mindenkit, hogy ez sokkal tovább szól majd. A durranás megsüketítette körülöttem a világot, mindent semmivé némított, hagyta, hogy pusztításának tükörképe sokkal tovább megmaradjon, mint kellett volna. Örökké követni fog engem, el fog pusztítani engem – elpusztít benneteket. Válaszokra vártok? Én is.

(Művelt Nép, 2018)